tisdag 30 oktober 2012

Vit kladdkakemuffins med dumlefluff

Det här är egentligen ett recept på vit kladdkaka, men jag ville testa och se om det gick att göra "muffins" av det.
Och det gick hur bra som helst. Och framförallt gott.
Och det var första gången som jag använde mig av en riktig vaniljstång i mitt bakande. VILKEN skillnad på smak!


Ingredienser:

150 gr smör
3 dl socker
2 ägg
2,5 dl vetemjöl
1-2 st vaniljstänger
2 tsk vaniljsocker

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader.
Smält smöret. Häll över smöret i en stor skål och rör sedan ner socker och vaniljstänger, samt vaniljsocker.
Rör ner ett ägg i taget och avsluta med mjölet.
Häll upp i muffinsformar 2/3.
Grädda i nedre delen av ugnen ca 20 minuter.
Kakan är ganska lös när man tar ut den men när den får stå till sig blir den perfekt ändå!

Tips:
Kakan blir ännu bättre om den får stå ett tag i kylen.

Dumle fluff

Ingredienser:

180 gr dumle
3 dl grädde

Gör så här:

Hetta upp grädden tills den nästan kokar, men den får absolut INTE koka!
Ta bort kastrullen från spisen och lägg sedan i dumlen och rör tills det smält ordentligt och inga bitar finns kvar.
Det kan ta en stund för dumlen att smälta, men fortsätt att röra tills Du ser och känner att det inte är några klumpar kvar.
Låt det svalna och ställ sedan in det i kylen i minst 6 timmar , helst över natten om Du har möjlighet.

När det sen är dags att använda "smeten" är det bara att vispa upp till ett fluff och spritsa över muffinsen.

Resultatet blev väldigt bra och väldigt uppskattat. Riktigt sega och goda blev de och dumlefluff passade riktigt bra.
Ett tips som jag kom att tänka på när jag skulle lägga över fluffen (och som jag tror att jag har läst någonstans) är att lägga spritspåsen i en avlång kanna (eller liknande) och vika kanterna över så är det mycket lättare att få i fluffen ordentligt i påsen och det kladdar inte lika mycket. Sen är det lättare när man har båda händerna fria när man ska lägga över.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar